Okiem Eksperta, 2017-10-05
Branża Car Fleet Management w Polsce od samego początku podąża drogą sprawdzoną przez kraje zachodnioeuropejskie, w których firmowe floty już od dawna były budowane w oparciu o usługę wynajmu długoterminowego. W naszym rodzimym rynku ciągle tkwi duży potencjał, co pozwala patrzeć z optymizmem w przyszłość branży CFM. Potwierdzają to chociażby najnowsze dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. W III kwartale branża zanotowała wzrost o 9,4% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Obserwujemy wciąż rosnące zainteresowanie wynajmem długoterminowym nie tylko ze strony korporacji i dużych przedsiębiorstw, które jako pierwsze w Polsce otworzyły się na usługi CFM, ale również firm z sektora MŚP oraz Konsumentów. Od kilku lat wśród przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw wzrasta zarówno świadomość tego, czym jest wynajem długoterminowy, jak i popularność usługi. Z badań Instytutu Keralla realizowanych na zlecenie Carefleet S.A. wynika iż obecnie z tej formy finansowania samochodów służbowych korzysta już 18% firm z sektora MŚP. Dla porównania w 2009 roku było to zaledwie 4,9%. Wciąż jednak jest to sektor z ogromnym potencjałem dla branży.
Na rynku pojawiają się również oferty adresowane do klientów indywidualnych – jest to kolejny obszar z bardzo dużym potencjałem do wykorzystania przez firmy Car Fleet Management. Jestem przekonany, że ten nowy segment będzie się dynamicznie rozwijał. Potwierdza to duże zainteresowanie pilotażowym programem wynajmu aut dla pracowników uruchomionym w naszej grupie kapitałowej. Klienci indywidualni zaczynają powoli dojrzewać do nowych rozwiązań w finansowaniu pojazdów. Dostrzegają korzyści wynikające z użytkowania samochodów bez konieczności ich kupowania. Zmiana percepcji konsumentów odnośnie roli samochodu zarówno w biznesie, jak i w życiu prywatnym, to jeden z głównych czynników, które w mojej opinii będą miały wpływ na rozwój branży. Do tego dochodzi ciągły rozwój podstawowej oferty firm CFM i coraz lepsze dopasowywanie jej do potrzeb różnych grup odbiorców, a także wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań, np. aut z napędami alternatywnymi czy rozbudowanych aplikacji mobilnych.
Bartosz Olejnik
Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Carefleet S.A.